queenobscene

Sweden Rock Festival 2013 - Lördag 8/7

Kategori: Party

Lördagen började segt, var tvungna att tvinga oss upp ur sängen klockan halv tolv och alla var trötta och slitna. Men vi klarade det, haha. Kastade i oss lite mat & en öl (och blev därmed på bättre humör hehe) och vandrade mot festivalområdet för att se Satan!
 
Hälften av spelningen bestod av låtar från "Court in the Act" och hälften var från nya plattan "Life Sentence". Hade tyvärr inte hunnit lyssna på den nya skivan innan spelningen, men uppskattade att få höra dom nya låtarna live..!
 
Nästa band vi skulle se var mina mysfavoriter - The Quireboys - som skulle spela ett aukustiskt set på Festival Stage. Dom körde såklart Devil of a Man, Mona Lisa Smiled, Roses and Rings, Misled och min Quireboysfavorit - I don't love you anymore. Spikes hesa & rassliga röst är helt jääävla underbar. Wowza.
The Quireboys.
 
Träffade även på min nyfunna holländska vän i Quireboys-publiken! Han hade ett halsband med ett liiiitet munspel på, fett som fan.
 
Efter aukustiskt mys var det dags för något hårdare - KREATOR. Åh vad jag längtat. Mina vänner delade dock inte min åsikt om dom fantastiska tyskarna så jag fick gå och titta på spelningen själv. Men det var ingen fara, träffade på både nya och gamla vänner i publiken. OCH hade Kreator framför mej på scenen. Herrejävlar.

Kreator!

Dom öppnade med "Phantom Anticrist" från plattan med samma namn och hela publiken exploderade tillsammas med bandet. Fy fan vilken energi som infann sej. Resten av spelningen fortsatte i typisk Kreator-anda: snabbt och hårt. Herrejävlar vad bra det var. Dom valde att tillägna "Enemy of God" till nyligen bortgångna Jeff Hanneman. En fin gest som många av oss i publiken uppskattade.

Fick höra alla mina favoriter (hell yes): Death to the World, Pleasure to Kill, Phobia, United in Hate och som grymt avslut "Flag of Hate". Med andra ord var jag djävulskt nöjd.  
 
Sen var det helt plötsligt dags för kvällens och festivalens allra sista band - Rush

Vi ställde oss så mycket i mitten som möjligt för att få så bra ljud som möjligt. Och det fick vi. Fan vad det lät bra och balanserat där vi stod! Fantastiska Rush. Åhåhå.The Big Money och Limelight spelades tidigt, alltihop ackompanjerat av bilder och filmer på skärmarna. Det kändes som att man var och såg en film på utomhusbio med gryyymt soundtrack..!

Far Cry lät svinbra och "The Garden" från nyaste skivan "Clockwork Angels" fängslade verkligen mej. Höjdpunkten av konserter var ändå att dom spelade delar av 2112..!!! Part I: Overture, Part II: The Temples of Syrinx och Part VII: Grand Finale. Höll på att smälla av. Trodde aldrig att jag skulle få höra den live, men jovisst, där var i alla fall delar av låten och det lät precis som det ska. Wow. Grymt bra avslut på en fantastisk festival..!
 
Naturligtvis fortsatte festen på campingen efter att alla spelningar var slut. En kväll full (!!!) av bag-in-boxmojito, öl, mer eller mindre vänskapliga slagsmål och dräggande - som det ska var på festival med andra ord.
 
Tack alla medverkande för en kick-ass festival. Sweden Rock - vi ses nästa år igen..!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: